Barion Pixel

Lehullott a lepel az influenszerekről?

Az utóbbi időben meredek ívelt fel egy Instagram oldal, a @sokan_kertetek követőinek a száma. Ebben a blogbejegyzésben röviden írunk az oldalról, a jelenségről, ami kiváltotta és természetesen arról, hogy miért kap ilyen kiemelt figyelmet a közösségi illetve a az országos média platformjain.

Véleményvezérelt közönség

Influenszer, tartalomgyártó, youtuber, vlogger, videós, instaceleb. Sok névvel illethetjük a videómegosztó portálok és a közösségi média “neves” egyéniségeit. De mivel is foglalkoznak ők? Nem igazán behatárolható, hogy konkrétan mi az a tevékenység, amiről egyértelműen kijelenthetjük, hogy ez influenszer tartalom a másik pedig nem az. Egy közös pontot mégis felfedezhetünk, hogy valamilyen formában rögzítésre kerül, amit tesznek vagy közölnek a közönségük felé: legyen az kép, hang vagy videó formában. Sminkelés, sport, munka, motiváció, videojáték, filmkritika és további szinte megszámlálhatatlan a kategóriák száma, amiben tartalmak kerülnek fel nap mint nap csak a Youtube-ra. Ha egy ideig figyeljük ezeket a tartalmakat, előbb-utóbb elkezdünk az érdeklődési körünknek megfelelően válogatni. Így történik, hogy egy-egy személy és a közölnivalójára kapcsolódva követők jelennek meg. Tegyük fel, akinek sokat jelent a sport, az sportcsatornákat néz a TV-ben és sporttal foglalkozó influenszereket követ majd az online térben is. 

Természetesen nemcsak az ismeretterjesztő csatornák a közkedveltek, sőt a humorral átszőtt trash vagy a valóságshow-szerű “minden mozzanatát megmutatom az életemnek” típusúak még komolyabb számú követő táborral rendelkeznek. A jelenség több dolgot is elárul nekünk és a társadalmunkról. Egyrészt még mindig jobban szeretjük mások életét figyelni, minthogy a sajátunkkal törődjünk. Másrészt, ha helyettünk mondanak el gondolatokat és nem nekünk kell rajta morfondírozni, az sincs ellenünkre. Ezek is hozzájárulhattak a véleményvezér megnevezés kialakulásához. Valószínű még jó pár ilyen és hasonló megállapítást tudnánk megfogalmazni, egy biztos, ha ezek a személyek artikulálnak egy értéket vagy bemutatnak egy terméket, amit használnak (vagy nem), nagyobb hatással van ránk, mint egy filmet félbeszakító fogkrémet bemutató név nélküli hölgy TV-csatornák bármelyikén. Egyszerűen sokkal közelibbnek érezzük, ha több életeseménybe betekintést enged az adott híresség.

Sokan kértétek … igazából senki

A marketing guruk már nyilván az elején sejtették, hogy ami egykor a személyes dolgaink megosztására jött létre, csak idő kérdése, hogy reklámfelületként használjuk. Ahova sok figyelem összpontosul, ott könnyen kialakítható egy piactér. Így lesz az influenszer márkanagykövetté és szinte értékesítővé. Ami addig nem is baj, amíg ezt hitelesen tudja végezni és tényleg van köze a portékához, vagy legalább hisz benne. Persze ezt az iparágat is utolérte kapzsiság, így ma már nagyon kevés az a tartalomgyártó, aki megválogatja kivel dolgozik együtt. Természetesen vannak dicséretes ellenpéldák és amikor mi kerestünk hangadókat a 40 napos digitális detox programhoz, találtunk olyat, aki kijelentette, hogy neki ezt a terméket nem volna hiteles bemutatnia. Az is igaz, hogy mi magunk is erősen szűrtük, kiket szólítunk meg. 

Számomra felüdülés és reménytkeltő volt, amikor megjelent az éterben a @sokan_kertetek Instagram oldal. A tulajdonosok egyelőre homályba burkolózva dolgoznak, azon hogy az influenszervilág ellentmondásaira fényt derítsenek. Mindezt rendkívül etikusan, viccesen, kreatívan, de nem bántóan teszik. Nagyon megnyerő az oldaluk leírása is: 

“A posztokban kizárólag nyelvbotlások, vicces mondatok, elszólások szerepelnek. //humok OK, rosszindulat NEM OK//”

Ahogy figyelem az oldalt, ehhez a kijelentéshez élesen tartják magukat. Akár kommentelő próbálna bántóan írni, akár más módon rosszindulat jelenne meg, azonnal fellépnek ellene. Mindezt úgy, hogy a céljuk a visszásságok leleplezése, szóval nagyon könnyen át lehetne csúszni gúnyolódásba. Mégsem teszik. Egyszerűen rámutatnak, ha egy celebritás épp a Pinterest-ről letöltött képet akarja úgy beállítani, mintha a saját reggelije lenne, vagy csak egy videós nem bírja rendesen megtanulni az angol kiejtését egy márkának. Rendkívül szórakoztató és fantáziadús megoldásokkal posztolnak. Az egyik személyes kedvencem a tartózkodási hely megjelelőlések az egyes posztok felett, amik külön humorforrásként szolgálnak.

Mi az üzenet?

Többször felhívják a figyelmet arra, hogy közösségi média nem a valóságot tükrözi. Akiket követünk, sokszor lopott képekből állítják be a nem létező “tökéletes” életük díszleteit. Sokan mondhatják erre, hogy biztos az irigység vezérli őket. Azonban ha megnézzük, igazából tényeket közölnek, amiket képi bizonyítékokkal támasztanak alá. A közönségre bízzák a döntést és azt, hogy ezentúl megvizsgálják-e a látottakat mielőtt mindent elhinnének, amit az interneten hallottak. A közönség pedig reagál rá, mert már ők is észrevették, hogy kilóg a lóláb. Mi a REVISE-nál mindenképp hálásak vagyunk az ilyen és hasonló kezdeményezéseknek, mert rámutatnak, hogy nem vagyunk egyedül ebben az ügyben. Az pedig kifejezetten bátorító, hogy ekkora követőtáborral rendelkeznek.  A mi célunk is, hogy akár egy-egy iskolai előadás alkalmával,  hasonló kritikai szemléletet adjunk át a diákoknak, az interneten szembejövő tartalommal kapcsolatban.

Nem kértük sokan, de erre van szükségünk: még több realitásra és hitelességre az online térben. Köszönjük így ismeretlenül is a csapatnak, hogy egy csónakban evezhetünk. Nem is sejtitek, mennyire jó hatással van ez az emberek mentális egészségére és digitális tudatosságára.

Jonatán

Jonatán

Hozzászólnál? Itt az alkalom!
Share on facebook

hallgass minket.

Elindult a REVISE podcast csatornája.

Beszélgetések a digitális kor kihívásairól, a generációk tükrében.

Kéthetente új résszel jelentkezünk! Addig is, hallgasd meg legutóbbi adásunk. Kattints a fenti ikonok egyikére!

legújabb bejegyzések.

csatlakozz közösségünkhöz.